يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۶۱
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

 زهرا فرود : "میکائیل شهرستانی "از کارگردانان و بازیگران پرسابقه و موفق تئاتر است که در سال ۶۱ با بازی در نمایش سرود سرخ برادری به کارگردانی « ناصر نجفی » وارد این عرصه شد ،او با به صحنه بردن نمایش "در منطقه جنگی "در همان سال اولین بار کارگردانی تئاتر را تجربه کرد و تاکنون آثار فاخر و ماندگاری را در این عرصه در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده،او که در عرصه گویندگی و نمایش های رادیویی نیز فعالیت داشته در سال ۹۱ موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بین المللی رادیو برای نمایش" برادر ایام" شد همچنین دریافت جایزه ویژه بازیگری در جشن خانه تئاتر در سال ۹۷ از جمله افتخارات دیگر وی محسوب می شود، او در سال ۷۴ با بازی در مجموعه چراغ گاز به کارگردانی پروانه مژده و فیلم سینمایی سایه به سایه به کارگردانی علی ژکان وارد دنیای سینما و تلویزیون شد تا کارنامه پر رونق و پر باری را برای خود در زمینه فعالیتهای هنری رقم بزند، اما « شهرستانی » مدتی است که ازگود بازی و کارگردانی خارج شده و علت این کناره‌گیری را عدم متون خوب، کار نابلدی سازندگان آثار و همچنین کم بها بودن سطح کیفی آثار تولیدی خواند و معتقد است اگر از آثار ارزشمند وفاخر وهنرمندان اندیشمند در حوزه فرهنگ وهنر حمایت نشود عرصه تولید اثرهای مانا وماندگار همچنان خالی خواهد ماند۰

“شهرستانی “ که در سال گذشته نمایش « آگوست در اوسیج » راطراحی وکارگردانی نموده به خبرنگار دیباچه گفت: موج های جدید بیماری می‌آیند و افزون بر آن چنان مردمان را با بی کفایتی مان درگیر مسائل  روزمره شان کرده ایم که فرصت اندیشیدن نداشته باشند. فقط بتوانند بخورند که‌نمیرند همین. این در حالی ست که همسایه گان غربی و جنوبی و شمالی چنان پیگیر واکسینه کردن مردمان شان بودند و هستند که عن قریب کشورهای دور واطراف مثل اقصی نقاط دنیا مردمانشان واکسینه شده اند و بعد هم درگیر دیگر مشکلات ومعضلات اجتماعی و...... فرهنگی خود هستند. اما در کشور ما مسائل فرهنگی که دیگر جایی در زندگی روزمره مردم ندارد. و ترفند حضور چند چهره ی بی خاصیت و آموزش ندیده ی تلویزیونی و سینمایی هم بمرور دیگر کارساز نیست. حمایتی هم که از تاتر صورت نمی‌گیرد پس نتیجه میگیریم اوضاع تئاتر خوب نیست.

 کارگردان وطراح نمایش" داستان های پزشک محبوب من" افزود:همه رسانه ها نوشتاری و دیداری و شنیداری باید همراه بدین موضوع بپردازند واین در حالی است که مردم در سبد اقتصادی شان هیچکدام از این کالا ها جایی ندارد کاری است عبث و بیهوده. ولی شاید انتخاب آثار ایرانی ، روشنگر و به روز بتواند مخاطبین نمایش را به سالن های تاتر بکشاند. و در عین حال رعایت مدام پروتکل های بهداشتی.

دغدغه مسائل فرهنگی، جایی در زندگی روزمره مردم ندارد | شما اول مخاطب را با رسانه ملی آشتی دهید، بعد به تولید تله تاتر بپردازیم! مخالف اندیشیدن هستند!

بازیگر نمایش "مرگ یک آنارشیست" ادامه داد: آثار ایرانی و به روز، شاید انگیزه ای برای حضور تماشاگر به سالنها باشد. ولی واقعیت اینست که دیگر بسیار سخت شده تاتر دیدن. چه برسد هرگونه تاتری را دیدن. شاید آثار طنز و منتقدانه بتواند تا اندازه ای رضایت مخاطب را فراهم کند. البته لازم به ذکراست تا حمایت درست و درمانی از کارهای ارزشمند و هنرمندان اندیشمند، نه "نون به نرخ روز خور" صورت نگیرد میدان هم خالی میماند. مثلی است که میگوید: وقتی گربه در خانه نباشد عروسی موش هاست. تا از آثار فاخر و بدرد بخور حمایتی صورت نگیرد هر کسی دور را دست می‌گیرد و میدان‌داری میکند. و این وسط بیچاره مخاطب که برای ساعتی هم شده آمده تا دردها و رنجهایش را التیام بخشد.

 « شهرستانی » که تاکنون نمایش هایی چون گوژپشت نتردام، شاهزاده و گدا ،آرزوهای بزرگ، بینوایان و الیور تویست را برای رادیو بازی و کارگردانی کرده گفت:  اعتقاد ندارم که کرونا تنها معضل تئاتر باشد‌. پیش از آمدن این‌ میهمان ناخوانده و منحوس هم اوضاع تاتر خوب نبود. همانموقع هم با محتضری بنام‌ تاتر دست به یقه بودیم. همان‌موقع هم با عدم حمایت و اصولاً غیر ضروری بودن این هنر فاخر که تغذیه کننده ی نه تنها هنر های نمایشی، که سایر هنرها هم هست نزد مسئولین امر روبرو بودیم. مگر پیش از این چقدر از هنرمندان اندیشمند ومستقلِ موسیقی یا سینما و.....حمایت میشد. بنابر این همه ی گناهان و بی مسئولیتی و عدم توانمندی و شناخت مان رابهتر است گردن کرونا نیندازیم که چاره ی کار این نیست. پیش از اینها هم اوضاع چنگی بدل نمیزد که حالا بزند.

بازیگر سریال معمای شاه و پدر خاک درباره عدم تولید وپخش تله تئاتر از رسانه ملی بیان کرد: شما اول بیایید مخاطبین را با رسانه آشتی دهید تا بعد به تولید تله تاتر بپردازیم. متاسفانه رسانه  ملی با هر آنچه که به اندیشیدن و‌چالشهای هوشمندانه بیانجامد مخالف است‌و مشکل دارد.‌ بهمین دلیل سالهاست که این نوع تولیدات فرهنگی کنار گذاشته شده ولی همچنان سریال سازی از هر نوعش با حضور همه رنگ هنرمندی در آن رونق پیدا کرده است. از خواننده بگیر تا ورزشکار. آنهم‌ورزشکارانی که در طول عمرشان دو‌تا کتاب هم نخوانده اند و بدان فخر هم‌ میکنند. و به ریش ما هم‌میخندند و ما را بیکاره میخوانند. البته این بخش مهمی از ویژه گی رسانه در همه ی عالم است. فرصت چالشهای اندیشمندانه را سد کردن. او (رسانه) بجای شما میاندیشد، انتخاب میکند و تصمیم میگیرد. بهمین دلیل بزرگان بجای تلویزیون دیدن و رادیو گوش کردن پیشنهاد می‌کنند بیشتر کتاب بخوانيم و موسیقی گوش کنیم.

میکائیل شهرستانی که درفیلم هایی چون تمرین برای اجرا،صداها و حافظ به ایفای نقش پرداخته گفت:کم کاری بنده عرض کنم که چند علت دارد. نبودن کارهای مورد نظر اعم از متن خوب و یا صاحبان اثر. اگر هم کارهایی پیشنهاد میشود کارهای کم بهایی اند. و دیگر عدم توافق‌مالی و گاهی بد شانس بودن در کارهایی که میخواهی همکاری کنی و در انتها سوء استفاده ی بعضی از حضرات که در پوست میش نزدیک می‌شوند با عقبه ای دروغین و نهایتاً گرگهایی از آب در میایند محافظه کار‌ و نوع کیسه، که خدا برایت نیاورد، بهتر است عطاء اش را به لقایش ببخشی و کار را ترک کنی.....

گفتنی است: شهرستانی نمایشنامه های صوتی"هملت" و"مکبث" نوشته  ویلیام شکسپیر و نمایشنامه صوتی (یک روز دیگر) نوشته میچ آلبوم  را که کارگردانی نموده به صورت اینترنتی روانه بازار کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳